Pārgājiena maršruta apraksts:

Pārgājiens sākas pie Skultes dzelzceļa stacijas.

Skultes stacija kā pieturas punkts tika atklāts 1934. gadā uz dzelzceļa līnijas Rīga—Rūjiena. Stacijas ēka tika uzbūvēta 1952. gadā, sākotnēji tā tika izmantota kā dzīvojamā māja. Kopš 1991. gada, kad tika elektrificēts posms Zvejniekciems—Skulte, šeit ir elektrovilcienu galapunkts. Šim nolūkam šeit tika uzbūvēta stacija elektrovilcienu apgriešanai.

Tad jāiet pa ceļu V133 līdz ceļam V128 un jāpagriežas pa labi, tālāk dodieties uz Skultes centra pusi. Pa ceļam šķērsosiet tiltu pār Mazupīti, kas ir vien no Aģes upes pietekām. Tad pa labi vienā no pagalmiem jūs sagaidīs pats Ronalds Reigans.

Tad griezieties pa labi Kapsētas ielā, kuras galā paceļas Skultes Sv. Matīsa evaņģēliski luteriskā baznīca.

Skultes luterāņu baznīca celta 1757. gadā pēc J.Mazungena projekta barokālās formās. Saglabājies vecais altāris un kancele ar gleznojumiem ( 18.gs vidus). Zem baznīcas grīdas ir apbedījumi.

Pirms iegriežaties Kapsētas ielā, varat paiet vienu kvartālu uz priekšu un Skultes centrā apskatīt jauno “Multifunkcionālais Skultes centru”.

Multifunkcionālajā Skultes centrā pieejama bibliotēka, klientu apkalpošanas centrs, pieeja datoriem, iespējas rīkot izstādes, tūrisma informācija, semināri, radošās darbnīcas. Ēka būvēta Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda (EJZF) un Limbažu novada pašvaldības līdzfinansētā, biedrības "Jūrkante" atbalstītā un Lauku atbalsta dienesta administrētā projekta "Multifunkcionālais Skultes centrs" ietvaros.

Pēc baznīcas apskates, ejiet pa ceļu, kas aizvijas aiz baznīcas, tad krustojumā nogriezieties pa kreisi. Šķērsojiet ceļu V101 (bijušo Tallinas šoseju) un pa mežu dodieties taisni uz priekšu līdz Spilves prospektam un pagriezieties pa labi. Tad jūs nonāksiet vienā no kolorītajiem dārzkopības ciemiem “ Ziemeļblāzma”.

No Spilves prospekta pagriezieties pa labi uz Rīgas prospektu, ejiet līdz Vidzemes prospektam un tad pagriezieties pa kreisi. Ejiet taisni pa Vidzemes prospektu, kas pie ieejas mežā maina nosaukumu uz Ziemeļblāzmas ielu, pa šo ielu ejiet līdz pat jūrai. Te redzama neliela noeja uz pludmali, kur var baudīt akmeņainās Vidzemes jūrmalas skatus, bet jūsu ceļš turpinās pa taciņu gar māju žogiem līdz taka kļūst atkal par ielu – Jūras prospektu. Ejot pa Jūras prospektu var vērot piekrastes arhitektūras kolorītu, kur vēsturiskais mijas ar mūsdienīgo.

Vietā, kur Jūras prospekts krustojas ar Melnsila ielu, cauri kāpām vijas koka laipas lūdz pat pludmalei. Ejiet pa šo koka laipu. Tad neliels ceļa posms ved pa pludmali līdz vietai, kur pie pašas ostas teritorijas koka laipa ieiet atpakaļ kāpās. Ejiet pa šo koka laipu, līdz nonāksiet uz Upes ielas, pagriezieties pa kreisi un turpiniet ceļu. Pēc 50 metriem labajā pusē, būs bruģēts ceļš, kas ved uz jauno Aģes promenādi, ejiet pa to. Tad pa kājnieku tiltiņu šķērsojiet Aģes upi.

Jūsu priekšā būs kultūras nams “Zvejniekciems”.

Kultūras namu “Zvejniekciems”  20. gs. vidū kolhoza “Zvejnieks” vajadzībām to projektēja izcilā arhitekte Marta Staņa (1913–1972), funkcionālisma piekritēja (projektējusi arī Dailes teātra ēku Rīgā). Kultūras nama pamati tika likti 1952. gadā, taču materiālu trūkuma dēļ to cēla ilgi – 5 gadus. Kad namu 1956. gada 8. novembrī atklāja, tas bija viens no modernākajiem ne vien Rīgas rajonā, bet visā republikā. Centrālā telpa kultūras namā ir lielā skatītāju zāle 700 skatītājiem. Marta Staņa Zvejniekciemā projektējusi arī divas daudzstāvu dzīvojamās mājas skolotājiem, Zvejniekciema vidusskolu un mākslinieku Postažu ģimenes vasarnīcu.

No kultūras nama dodieties pa Atpūtas ielu taisni uz priekšu. Šķērsojiet Ainažu ielu, ejiet līdz Aģes ielai un tad pagriezieties pa kreisi. Ceļš ved cauri privātmāju apbūvei. Vietā, kur Aģes iela pāriet Teterlīču ielā, paveras skats uz Aģes upi. Ejiet pa Teterlīču ielu līdz vietai, kur sākas mežs un tad, vietā, kur savienojas trīs ceļi, ejiet pa to, kurš ieiet mežā. Skaists gājiens caur priežu mežu līdz pat Pagasta ielai, kur pagriezieties pa kreisi un šķērsojiet Saulkrastu apvedceļu. Dariet to īpaši uzmanīgi, jo uz šī ceļa ir intensīva satiksme. Ejiet pa grantēto ceļu taisni uz priekšu. Garām Belavu mājām, tikai taisni uz priekšu. Šeit vērojamas tipiskas Latvijas lauku ainavas. Gājiens pa grantēto ceļu ir gandrīz piecus kilometrus garš, līdz nonāksiet pie vecajām Aģes ūdensdzirnavām.

Aģes dzirnavas. Dzirnavu ēkas esošā jaunākā daļa, kas būvēta 1885. gadā, piederēja Oto un Lilijai Grēvēm. 1939. – 40. gada Konversācijas vārdnīcā ir ziņas, ka dzirnavās strādāja četri strādnieki un te mala graudus, kārsa un vērpa vilnu. Skultietes Krūzes Minnas atmiņās minēts: Grēvu dzirnavas atradās pie Aģes upes, kas šajā vietā ir aizsprostota.1928. gadā dzirnavās taisīja putraimus, mala miltus, kārsa vilnu, vērpa dziju, krāsoja dziju un drēbes, vēla un šķērēja audumus. Dzirnavas vēl kādu laiku darbojās arī pēc Otrā pasaules kara, tur tika ierīkota neliela elektrostacija un kokzāģētava. Padomju gados dzirnavu ēka bija izdemolēta, bet pēc Latvijas neatkarības atgūšanas Grēvju dzimtas īpašnieki atjaunoja ēkas vēsturiskā izskatā. Tagad dzirnavās darbojas maza hidroelektrostacija ar trīs turbīnām, kas ražotas 1923., 1925. un 1926. gadā. Skultes HES savu darbību sāka 2000. gadā ar vidējo jaudu 15 kW gadā, kas tiek ievadīti Latvenergo tīklā.

Tad jūs nonāksiet “Mandegas”.

Mandegas ir apdzīvota vieta Limbažu novada Skultes pagastā, pagasta centrs. Izvietojusies Aģes upes labajā krastā pie autoceļa V128 5,5 km no Rīgas jūras līča piekrastes, 40 km no novada centra Limbažiem un 55 km no Rīgas. Apdzīvotā vieta izaugusi padomju laikā kā padomju saimniecības «Skulte» ciemats. Mandegas dzīvo aptuveni 400 cilvēki.

Pa Zvejniekciema ielu ejiet līdz ceļam V128, pagriezieties pa kreisi, ejiet taisni līdz krustojumam ar Vizbuļu ielu. Tajā pagriezieties pa labi. Ejiet taisni pa Vizbuļu ielu, līdz iela pārvērtīsies par taku un atdursies pret dzelzceļa sliedēm. Tad pagriezieties pa kreisi un, sekojot sliedēm, nonāksiet sākuma punktā – Skultes dzelzceļa stacijā.